Ústecký a Liberecký kraj vyzývají vládu k podpoře dopravní obslužnosti
20.08.2020 15:35:23 | Autor: Filip Trdla, KÚ Libereckého kraje | Rubrika: Zprávy | Obce: Liberecký kraj

Během jarních krizových měsíců vláda ze dne na den rozhodla o uzavření škol. Fakticky tak z veřejné dopravy obratem zmizelo 50-70 % cestujících. Zároveň vláda požadovala po krajích, aby rozsah dopravy zůstal zachován kvůli nezbytné mobilitě těch, kteří mohli nebo museli fungovat i nadále. Úspory v neobjednaných spojích tak byly pouze 1-3 %. Chybějící peníze z běžně vybíraného jízdného však jdou u každého z krajů do desítek až stovek milionů korun.
Kraje nyní naléhavě řeší, jak uhradit letošní objednanou dopravu a co s tou v příštím roce, kdy mohou být jejich rozpočty ještě napjatější. Ústecký ani Liberecký kraj nechtějí ve větší míře škrtat spoje, neboť by to ve svém důsledku znamenalo další odliv cestujících. Vznáší proto požadavek na stát, aby krajům v letošním roce finančně pomohl. Uvedli to na dnešní společné tiskové konferenci hejtman Libereckého kraje a předseda Komise Rady AKČR pro dopravu Martin Půta, jeho náměstek pro dopravu Jan Sviták a náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jaroslav Komínek.
„Apelujeme tímto na stát, aby po koronavirové krizi, kdy došlo k markantnímu celorepublikovému poklesu tržeb ve veřejné dopravě, krajům finančně pomohl. Nyní je důležité, aby veřejná doprava, která prochází těžkou zkouškou, byla zachována alespoň v takovém rozsahu, jako fungovala před koronakrizí. Pokud budeme muset škrtat spoje, přinese to další pokles cestujících a další pokles tržeb. Tím bychom roztočili spirálu, kdy na jedné straně škrtáme kvůli nízkým tržbám, aby nám kvůli horším jízdním řádům jezdilo ještě méně cestujících. To přinese výrazný negativní celospolečenský ekonomický dopad," řekl náměstek hejtmana Ústeckého kraje pro oblast dopravy a silničního hospodářství Jaroslav Komínek.
Kraje se roky snaží, aby systém veřejné dopravy fungoval stabilně a spolehlivě, a různými opatřeními lákají na nové cestující. Případná redukce z momentálních ekonomických důvodů vrátí veřejnou dopravu o několik let zpět a naruší její síťovou celistvost.
V době pandemie fungovala veřejná doprava v celé České republice téměř tři měsíce v omezeném režimu. Žáci a studenti nedojížděli do školy a řada zaměstnanců pracovala z domova. Někteří naopak volili dopravu osobním automobilem, především z obavy o své zdraví. Jen v Ústeckém kraji jsou ztráty a pokles tržeb odhadovány do konce letošního roku ve výši zhruba 155 milionů korun. Tržby se propadly oproti stejnému období před rokem například v březnu o 46 %, v dubnu dokonce o 70 %. Kromě regionální dopravy Ústecký kraj garantoval a hradil poklesy tržeb i městům v jednotlivých MHD. Z celkového odhadu poklesů tržeb jen za období březen - červen chybí za tržby městských doprav v kraji asi 57 milionů korun. Na kompenzacích slev studentů a seniorů přitom stát ušetřil za stejné období v Ústeckém kraji asi 24 milionů korun.
„V Libereckém kraji klesly výnosy z jízdného za období od března do června letošního roku oproti tomu předchozímu o zhruba 40 milionů korun - v tomto propadu není zahrnut pokles výnosů v městské hromadné dopravě, kterou si hradí příslušná města ze svých rozpočtů," doplnil za Liberecký kraj Jan Sviták, náměstek hejtmana pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.
K největšímu úbytku cestujících došlo v Libereckém kraji ve druhé polovině března, kdy jejich počet ve veřejné dopravě klesl na 26 %. Na konci dubna už využívalo veřejnou dopravu přibližně 35 % „původních" cestujících, na konci května 57 % a v červnu již 71 %. Občané Libereckého kraje se vrací do veřejné dopravy postupně, prázdninové měsíce jsou každoročně výnosově slabší a až se zahájením školního roku lze očekávat opětovné využívání veřejné dopravy ze strany žáků a studentů, kteří tvoří významný podíl cestujících.
„Jsem rád, že se lidé začínají po jarní koronakrizi do veřejné dopravy vracet. Nechceme kvůli propadům tržeb škrtat spoje, protože by to v důsledku mohlo způsobit, že počet cestujících bude dál klesat. Pevně věřím, že nás v tom stát nenechá a že vyhoví i našim požadavkům, jak to udělal v případě tzv. kompenzačního bonusu městům a obcím. V září by navíc Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky měla projednat návrh Libereckého kraje na kompenzaci krajům ve výši 500 korun na obyvatele všech regionů v republice. Vláda sanuje výpadek prostředků v různých oblastech a já bych si velice přál, aby pomohla i ve veřejné dopravě. Pokládám to za velmi významné," uzavřel hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Finanční ztráty v krajské dopravní obslužnosti vč. Hl. města Prahy v době vyhlášení nouzového stavu COVID-19 (březen, duben 2020) | |
Hl. m. Praha | 400 000 000 |
Středočeský kraj | 152 000 000 |
Jihočeský kraj | 23 500 000 |
Plzeňský kraj | 42 000 000 |
Ústecký kraj | 82 000 000 |
Karlovarský kraj | 31 000 000 |
Královéhradecký kraj | 57 000 000 |
Pardubický kraj | 59 900 000 |
Kraj Vysočina | 55 000 000 |
Jihomoravský kraj | 88 000 000 |
Moravskoslezský kraj | 111 000 000 |
Zlínský kraj | 52 600 000 |
Olomoucký kraj | 42 600 000 |
Liberecký kraj | 36 000 000 |
Celkem | 1 232 600 000 Kč |
Související články
Díky penězům státu a EU se opraví silnice v Jablonném i Sklenařicích
Liberecký kraj bude společně s Ústeckým žádat odvolání předsedy ÚOHS
Rada Libereckého kraje odvolala dva členy představenstva Silnice LK
Liberecký kraj se ohrazuje proti analýze vzniku vlastního dopravce
Liberecký kraj posílil turistické vlaky z Liberce a Turnova na Malou Skálu
Rada kraje odvolala jednatele společnosti Korid LK
Kraj uspěl i s druhou žalobou proti rozhodnutí antimonopolního úřadu
Autobusová doprava se od 14. dubna vrací téměř k normálu
Tarif IDOL uznají všichni dopravci, ale kartu si všude nezakoupíte
Arriva zaplatí Libereckému kraji na sankcích 815 tisíc korun
Arriva už prý zlepšuje své služby, kraj přesto na sankcích trvá
Diskutujte s námi
Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
Krátké zprávy z regionu Jablonecka
Dočasné zrušení zastávky u Staré Osady
Kvůli rekonstrukci křižovatky ulic Československé armády a Stará Osada (u firmy Atrea) a autobusové zastávky bude v době od 1. dubna do 31. května dočasně zrušená autobusová zastávka Rýnovice, křižovatka ve směru na Lukášov a Liberec. Linky MHD č. 104 (směr Lukášov) a č. 107 (směr Kunratice, Mšenská) budou využívat zastávku Rýnovice, Belgická umístěnou před okružní křižovatkou v Belgické ulici.
Jablonec uzavře strategii MA21
Statutární město Jablonec nad Nisou podepíše Deklaraci k podpoře udržitelného rozvoje prostřednictvím místní Agendy 21. V procesu byl postupně schválený odpovědný politik, kterým je náměstkyně pro životní prostředí a strategii Lenka Opočenská, koordinátor, skupiny, nyní následuje deklarace. Postup při zavádění MA21 jako metody kvality je striktně definovaný kritérii a ukazateli schválenými pracovní skupinou MA21 při Radě vlády pro udržitelný rozvoj v dokumentu Kritéria MA21 a Pravidla hodnocení. „Během termínu realizace se zavazujeme dosáhnout úrovně kategorie D, a to dle předpokladu do září 2023, a následně kategorie C. Za tuto dobu musíme splnit 11 kritérií," vysvětlila náměstkyně Opočenská.
Nejnovější články
Program Městské knihovny Jablonec nad Nisou v dubnu
Do jara vstoupily i týmy v I.B třídě východ
Hrady a zámky zahajují 1. dubna návštěvnickou sezonu
Kino Jas Járy Cimrmana Tanvald v dubnu
Architekti budou soutěžit o nejlepší návrh jablonecké školky
Nejčtenější články
31.03.: Velikonoce v Krásné jsou přichystány na 1. dubna
30.03.: Volejbalistky o víkendu bojují o vítězství v I. lize žen
31.03.: Velikonoce v Jablonci se konají od 30. března do 10. dubna
Události dle data
Stalo se | Připravuje se
Infomail
https://www.instagram.com/nasejablonecko
Odkazy
© 2010-19 Naše Jablonecko, s.r.o. | redakce@nasejablonecko.cz | web by VisionWorks | RSS fake watches uk
fake watches
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování veškerého obsahu (články, fotografie) je bez souhlasu vydavatele zakázáno.