Sedmi zchátralým krkonošským nádražním budovám svítá naděje
17.01.2022 08:27:52 | Autor: Dáša Palátková | Rubrika: Zprávy | Obce: Harrachov
O Krkonošské železnici se hovoří čím dál častěji. To je vynikající zpráva nejenom pro příznivce, ale i obyvatele a turisty. Připomeňme, že do života byla uvedena roku 1899 zásluhou hraběte Jan Harracha. Svým dílem tak významně podpořil tehdejší hospodářský a turistický rozmach západních Krkonoš.
Vlakové spojení parostrojní železnicí propojilo Martinice v Krkonoších, Jilemnici, Hrabačov, Víchovou nad Jizerou, Horní Sytovou, Poniklou, Jablonec nad Jizerou-Hradsko, Jablonec nad Jizerou a Rokytnici nad Jizerou.
Zamýšlený plán výstavby trati pokračoval dále přes spodní část Rokytnice nad Jizerou do oblasti zvané Mýto, kde se měla dráha dále větvit ke Kořenovu a k Novému Světu v Harrachově, zde měl hrabě prosperující sklárny. Ke zprovoznění v úplném rozsahu nedošlo. Trať končí v údolí Jizery pod Rokytnicí nad Jizerou. Další pokračování dráhy neumožnila zdlouhavá jednání s císařskými úřady a smrt hraběte roku 1909.
Díky aktivitám oblastní destinační společnosti Svazek Krkonoše, v úzké kooperaci se členy Spolku železniční historie Martinice v Krkonoších, Svazkem Jilemnicka a krkonošskými starosty obcí „na trati", slibně pokračují snahy o oživení železnice a dokončení původního Harrachova záměru.
Pracovní schůzka oživila naději na využití
Na pracovní schůzce s týmem vedení Správy železnic Hradec Králové si zúčastnění ujasnili další strategii využití a postup při zvelebování především drážních budov, respektive toho času zchátralých objektů stanic vlakových nádraží
„Jednání navazovalo na dvě pracovní porady s ředitelem Správy železnic v Hradci Králové. Ujasnili jsme si zásadní věc, chceme nejenom udržet, ale i posílit komfort cestování po Krkonošské železnici a zvelebit nádražní budovy. Společným tlakem jsme zvrátili původní rozhodnutí o demolici nádražních budov v Hrabačově a Rokytnici nad Jizerou. Hledali jsme jiná vyhovující řešení. Po jednání svitla naděje," uvedl Jan Sobotka, předseda Svazku Krkonoše.
Správa železnic má zakomponovat projekt oprav nádražních budov do dlouhodobého plánu a postupně, ve spolupráci s konkrétní obcí nebo městem, bude rekonstrukci řešit. A účel budovy zachová a pronajme ideálně k následnému dalšímu ekonomickému využití. Obec ji využije například jako muzeum, informační centrum apod.
„Výsledkem schůzky je dohoda se Správou železnic a managementem, že uděláme návrh, jak společně postupovat a opravovat. Z mého pohledu by měla vzniknout studie trati, resp. budov, s vizí, jak je dát do pořádku. A to je senzační. Zajímavostí je, že nádražní budovy, kromě té v Rokytnici nad Jizerou, nechal hrabě Harrach postavit v téměř stejném architektonickém provedení. To by mohlo být společným jmenovatelem," dodal Jan Sobotka.
Záměr hraběte Harracha byl dovést koleje do Harrachova
Svazek Krkonoše a Spolek železniční historie Martinice v Krkonoších bude pokračovat v iniciativě propojení kolejí z Rokytnice nad Jizerou do Harrachova, čímž vznikne možnost tzv. zokruhování železniční trati kolem českých a polských Krkonoš.
Záměr je zakomponován v zásadách územního rozvoje Libereckého kraje. Jedná se o složitý a nákladný projekt (nové koleje, tunely, mosty), ale jako plán už dávno existuje.
Ruku v ruce jde i současné oživování železnice iniciované a realizované výše uvedenými subjekty, k provozu nostalgickými vlakovými soupravami, parními lokomotivami, tištěnými propagačními materiály s jízdními řády a tipy na výlety, řízenými programy, divadelními představeními a zábavou pro děti s rodiči, což všestranně posiluje zájem o Krkonošskou železnici mezi veřejností.
Související články
Italové odvedli kvalitní práci, viadukt ve Smržovce vydržel přes sto let
Krásy kolem trati: řeka Kamenice, Palackého stezka i Bozkovské jeskyně
Trať z Pardubic do Liberce potěšila továrníky. Budovali ji také barabové
Výlet drahou po Máchově kraji: hraběcí čekárna i muzeum Čtyřlístku
Vlakem Českým rájem: hrady, zámky i řemeslné dárky a nádražní depo
Západem Lužických hor: sklo, panenky i nocleh na nádraží
Lokálka Šenovka křísí minulost. Zahrála si i ve filmu Tmavomodrý svět
Severočeská transverzálka: cyklostezka i vápencový lom s výhledem
Vlaky zásobovaly sklárny dřevem a uhlím, dnes vozí turisty
Diskutujte s námi
Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
Krátké zprávy z regionu Jablonecka
Na krkonošských cestách bude provázet 15 nových podmaleb na skle
Podmalby na skle - prastará výtvarná technika, která nechyběla skoro v žádné krkonošské chalupě. Patnáct zbrusu nových podmaleb dostala Správa KRNAP darem od jejich autorky Zory Ponicové-Paterové a jejího bratra Václava Patery. Více podrobností
Hořela elektroprodejna v Semilech
K požáru prodejny elektra vyjeli v pátek 17. května po 20. hodině profesionální i dobrovolní hasiči do Špidlenovy ulice v Semilech na rohu Riegrova náměstí. Požár byl zpozorován skrze výlohu a k jeho uhašení hasiči postupně nasadili tři vodní proudy. Podrobnosti na Našem Pojizeří
Nejnovější články
V našem kraji proběhne Cvičení Zdroje 2024
Liberecký kraj opět podpoří činnost Českého červeného kříže
Zápas o jabloneckou čest skončil nejtěsnější výhrou
Přehled výstav a aktivit Muzea skla a bižuterie v květnu
Po střetu s autem v Jablonci cyklista zemřel
Nejčtenější články
25.05.: Po střetu s autem v Jablonci cyklista zemřel
24.05.: Jabloneckým tónům je deset let
25.05.: Nabitý víkend atletů LIAZU Jablonec
Události dle data
Stalo se | Připravuje se
Infomail
https://www.instagram.com/nasejablonecko
Odkazy
© 2010-19 Naše Jablonecko, s.r.o. | redakce@nasejablonecko.cz | web by VisionWorks | RSS
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování veškerého obsahu (články, fotografie) je bez souhlasu vydavatele zakázáno.