Italové odvedli kvalitní práci, viadukt ve Smržovce vydržel přes sto let

14.01.2022 17:05:19 | Autor: Jan Mikulička, KÚ Libereckého kraje | Rubrika: Zprávy | Obce: Smržovka,Liberecký kraj

Italové odvedli kvalitní práci, viadukt ve Smržovce vydržel přes sto let

Ačkoliv při budování železniční trati z Pardubic do Liberce vyvíjel textilní továrník Liebieg velký tlak, aby vedla směrem na Jablonec nad Nisou, nakonec se dráha tomuto městu zcela vyhnula. Velký význam proto získalo nádraží v Rychnově u Jablonce nad Nisou, kam jablonečtí obchodníci se sklem a bižuterií soustředili svou pozornost.

„Myslím, že mnozí z nás nevědí, že jablonečtí absenci železnice nakonec vyřešili po svém. Zavedli tramvajovou linku z centra města až k rychnovské stanici vlaku. A kromě tramvaje, která převážela pasažéry, jezdily na této trati i elektrické lokomotivy, které za sebou táhly nákladní vozy," uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje. Poslední tramvaj vyjela do Rychnova v březnu 1965.

Tato trať vznikla spojením běžné trati mezi Libercem a Tanvaldem, na kterou se později napojila rarita Jizerských hor - ozubnicová dráha z Tanvaldu do Kořenova. V současné době je možné po této lince pokračovat až do polské Sklářské Poruby. Jedná se tak o vynikající vlakové spokojení pro turisty, kteří chtějí poznat krásy na hranici Jizerských hor a Krkonoš.

Cílem vybudování železnice ale původně nebyla přeprava turistů. Trať byla stavěna pro přepravu uhlí z tehdejšího Pruska.

První vlaky z Liberce do Jablonce nad Nisou vyjely v roce 1888, následně byl zprovozněn úsek do Tanvaldu, na který v roce 1902 navázala již zmíněná zubačka. Z pruské strany od 20. let pomáhala vlakům elektřina. Elektrifikovaná trať se bohužel do dnešní doby nezachovala. Po druhé světové válce bylo vedení sovětskou armádou zcela odstraněno a odvezeno jako válečná kořist. Od 80. let minulého století se při jízdě běžných vlaků ozubnice již nepoužívá. Zubačka dnes na koleje vyráží pouze při nostalgických jízdách.

Technickou zajímavostí trati je železniční viadukt ve Smržovce, impozantní stavba, kterou italští mostaři postavili z jizerské žuly. Sloužit začal v roce 1894 a tvoří jej devět oblouků, které celkem měří 123,5 metru. O kvalitě provedené práce svědčí fakt, že první oprava viaduktu od jeho uvedení do provozu se uskutečnila až v roce 2008.

Velkou zásluhu na vybudování trati měl i desenský podnikatel Josef Riedel, kterému se přezdívalo sklářský král. V Desné dodnes stojí výstavná vila, kterou nechal postavit jeho syn Josef Riedel mladší pro svou ženu Paulu. Dnes se v ní nalézá expozice regionální historie, dobových dokumentů a skla. Od vily vede naučná stezka k Riedelově hrobce, kterou pro svého otce nechal postavit Wilhem Riedel. V současné době je hrobka prázdná, ale lze se do ní po předchozí domluvě podívat v rámci komentované prohlídky. Ostatky sklářského krále Riedela a jeho rodiny spočívají na hřbitově v Horním Polubném.

Sdílet s přáteli na facebooku

Související články

Krásy kolem trati: řeka Kamenice, Palackého stezka i Bozkovské jeskyně
Trať z Pardubic do Liberce potěšila továrníky. Budovali ji také barabové
Výlet drahou po Máchově kraji: hraběcí čekárna i muzeum Čtyřlístku
Vlakem Českým rájem: hrady, zámky i řemeslné dárky a nádražní depo
Západem Lužických hor: sklo, panenky i nocleh na nádraží
Lokálka Šenovka křísí minulost. Zahrála si i ve filmu Tmavomodrý svět
Severočeská transverzálka: cyklostezka i vápencový lom s výhledem
Vlaky zásobovaly sklárny dřevem a uhlím, dnes vozí turisty

Diskutujte s námi

 

 

Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
 

Vyberte obec

Krátké zprávy z regionu Jablonecka

Jablonec uzavře strategii MA21

Statutární město Jablonec nad Nisou podepíše Deklaraci k podpoře udržitelného rozvoje prostřednictvím místní Agendy 21. V procesu byl postupně schválený odpovědný politik, kterým je náměstkyně pro životní prostředí a strategii Lenka Opočenská, koordinátor, skupiny, nyní následuje deklarace. Postup při zavádění MA21 jako metody kvality je striktně definovaný kritérii a ukazateli schválenými pracovní skupinou MA21 při Radě vlády pro udržitelný rozvoj v dokumentu Kritéria MA21 a Pravidla hodnocení. „Během termínu realizace se zavazujeme dosáhnout úrovně kategorie D, a to dle předpokladu do září 2023, a následně kategorie C. Za tuto dobu musíme splnit 11 kritérií," vysvětlila náměstkyně Opočenská.

Od 3. dubna budou pokračovat práce na silnici z Výpřeže do Světlé

Od 3. dubna 2023 budou po zimní pauze pokračovat stavební práce na silnici vedoucí z Výpřeže do Světlé pod Ještědem. Rekonstrukce úseku bude pokračovat s částečným omezením provozu, a to až do 30. června letošního roku. Na místě nebudou primárně řídit dopravu semafory, ale řidiči se budou orientovat zejména díky svislému dopravnímu značení. Světelné signalizační zařízení použijí stavaři pouze výjimečně v místě některých zatáček, a to po ukončení prací ve dne. Poslední fází bude pokládání asfaltu, vytváření krajnic a dopravního značení, a to od 1. do 16. července letošního roku. V té době bude silnice zcela uzavřena.


Archiv krátkých zpráv

Nejnovější články

Na ledovce narazil v Jablonci s autem do sloupu veřejného osvětlení
Volejbalisté Malé Skály končí ve 2. lize čtvrtí
Na Rampu zavítá Vasilův rubáš
Jan Spálený a ASPM vystoupí v Klubu Na Rampě
Botanická zahrada pomůže studentům Technické univerzity v praxi

Nejčtenější články

28.03.: Vandalové zničili kamenný pomník u rozhledny Štěpánka
27.03.: Kvůli spadlému stromu byla uzavřena silnice ze Smržovky do Tanvaldu
28.03.: V Železném Brodě se srazila dvě auta

Další »

Události dle data

Stalo se | Připravuje se

Vyberte datum:
Po Út St Čt So Ne

Infomail


Chcete pravidelně dostávat informace o novinkách na tomto serveru?

Zadejte svůj e-mail:
 

Facebook

Twitter

Instagram

https://www.instagram.com/nasejablonecko

Odkazy

Fotogalerie Videogalerie Soutěže Anketa

INZERCE | KARIÉRA | KONTAKT

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím | Další informace