Zrušený tramvajový provoz si v Jablonci připomenou jízdami a přednáškou
25.03.2015 09:39:19 | Autor: redakce | Rubrika: Kultura | Obce: Jablonec nad Nisou
Zatímco v některých městech jsou tramvaje běžným dopravním prostředkem, jinde se musejí spokojit s autobusy. Třeba v Liberci jezdí tramvaje od roku 1897 až dodnes. Zato v sousedním Jablonci byly zrušené před 50 lety. Toto výročí si Jablonečané mohou připomenout v sobotu 28. března historickými jízdami, a také přednáškou s promítáním.
V sobotu 28. března v Domě Jany a Josefa Scheybalových začíná v 10 hodin přednáška Po stopách jabloneckých tramvají spojená s promítáním především historických fotografií a představením dalších dokumentů. S historií veřejnost seznámí autoři publikace Úzkorozchodné tramvajové provozy - Jablonec nad Nisou, která je již nyní v jabloneckém informačním centru k dostání.
„O knihu je velký zájem, a to i přes vyšší pořizovací cenu. Je vidět, že téma tramvají je i po padesáti letech pro Jablonečany zajímavé. Kniha je detailně zpracovaná, kromě fotografií obsahuje také mapu. Věřím, že přednáška bude neméně kvalitní. V případě, že návštěvníků přijde opravdu hodně, jsme schopni zajistit po dohodě s přednášejícími opakování přednášky, " řekla Lea Machurová z Jabloneckého kulturního a informačního centra.
Pokud ještě někdo doma uchovává fotografie nebo jakékoliv jiné materiály či předměty týkající se jabloneckých tramvají, může je na přednášku vzít s sebou. Přednášející přivítají jakékoliv materiály týkající se tohoto tématu. Rovněž bude digitálně zpřístupněna zaměstnanecká kniha z let 1898-952 a mnozí návštěvníci si zde mohou hledat známé a příbuzné.
Na akci pak budou navazovat odpolední jízdy historického autobusu právě po původní tramvajové trase Rychnov - Jablonec - Janov (jízdní řád, ovšem s původními názvy zastávek, v příloze). Tato část programu je v režii Boveraclubu.
Odborné info: 50 let bez tramvají na lince Rychnov - Jablonec - Janov
Autor textu: Viktor Liška
Na konci března uplyne již 50 let od chvíle, kdy naposledy zacinkaly tramvaje v centru Jablonce. Ve sněhové kalamitě na konci zimy 1965 opustily dvounápravové tramvaje původní meziměstskou linku č. 1 Rychnov, nádraží - Jablonec, Mírové náměstí - Janov, hotel Praha, jejich výkony převzaly autobusy, tehdy moderní a poháněné levnou naftou. Jablonec tak přišel o jednu ze svých atrakcí, kdy spojení k hlavní trati Pardubicko-Liberecké dráhy zajišťovala elektrická dráha vedená mj. i lesem (mezi Kokonínem a Pulečným).
Tramvaje na trase z Rychnova přes Pulečný a Kokonín do Jablonce a dále přes Mšeno a Rýnovice do Janova spolehlivě sloužily celých 65 let včetně krušných zimních období, často bývaly jediným dopravním prostředkem, který fungoval i v největších mrazech a přívalech sněhu, i samotné zahájení provozu na prvním úseku proběhlo v zimě 7. 2. 1900.
Zejména kolejové spojení s Rychnovem bylo pro Jablonec klíčové, neboť sloužilo nejen osobní, ale po mnoho let i nákladní dopravě a úspěšná bývala i přeprava pošty. Jednalo se tak do značné míry o tzv. malodráhu (i kvůli úzkému rozchodu kolejí 1 000 mm), která měla kromě běžných zastávek a výhyben i nácestná nákladiště a v Rychnově a v Brandlu rozsáhlá překladiště, kde se zboží a substráty předávaly s „velkou" dráhou, jablonecké zboží se vydávalo dále do světa a opačným směrem mířilo především uhlí. Řada jabloneckých podniků a továren po celé trase byla napojena na tramvaj vlastními vlečkami. Nákladní doprava fungovala ještě i po 2. světové válce a zanikla až začátkem 50. let, pamětníci možná ještě vzpomenou přepravu uhlí z Rychnova do plynárny v Kokoníně a doložena je i z Brandlu do dopravního podniku v Pražské již po nově budované trati do Liberce.
Jabloneckou tramvajovou síť již od r. 1900 doplňovala i trať z Brandlu přes centrum ke starokatolickému kostelu, v roce 1904 prodloužená do Pasek a v roce 1928 vylepšená o spojnici pošty a hlavního nádraží (kolem lázní), nahrazující původní krátkou odbočku k nádraží z Pražské. Unikátem pak byla nákladní spojovací trať Brandl - Rýnovice (Ostrý Roh), provozovaná půl století (1900 - 1950), na které pravidelná linka osobní dopravy nejezdila, cestující se po ní mohli svézt jen výjimečně (např. o svátcích na hřbitov).
Dlouhá léta byla plánována i tramvajová trať do sousedního Liberce, její vybudování se ale podařilo prosadit až po 2. světové válce, kdy začala převažovat osobní doprava a počet cestujících začal rychle narůstat. Tato meziměstská trať se stavěla od sklonku 40. let z jablonecké strany a iniciativy, dokončena byla v závěru roku 1954 a pravidelný provoz zahájila 1. ledna 1955. Letos na Nový rok jsme si tak připomněli již 60. výročí její existence. Období největšího rozsahu sítě jabloneckých tramvají trvalo jen 4 roky, již v roce 1959 byla zrušena trať „dvojky" Nádraží - Paseky a původní základní tramvajová trať Rychnov - Janov fungovala v souběhu s „jedenáctkou" 10 let. Poté co v polovině 60. let převládl v Jablonci názor, že tramvaje jsou přežitek a mají být zrušeny, došlo i na „jedničce" k náhradě tramvají autobusy a jablonecký dopravní podnik navrhoval zrušení tramvají i na trase do Liberce. K tomu ale naštěstí nedošlo a tentokráte především z liberecké iniciativy se podařilo prosadit náročnou rekonstrukci celé tratě (1972 - 1976), díky které se budeme moci svézt tramvajemi do Liberce i letos, po dokončení aktuálně probíhající úsekové modernizace.
Na trati do Liberce již od roku 1970 jezdí pouze liberecké tramvaje, poslední jablonecké byly předány do Liberce krátce předtím a dosloužily do r. 1973. Několik původně jabloneckých tramvají se ale dochovalo dodnes a díky obětavé práci členů spolku Boveraclub se postupně vrací na koleje jako historická vozidla. Jedná se především o motorový vůz typu MT6 č. 117 z roku 1953 a dokončována je renovace vlečného vozu zvaného „plecháč" č. 44 z 30. let. Souprava obou těchto vozů věrně dokládá provoz jabloneckých tramvají na „jedničce" i „jedenáctce" v 50. a 60. letech. Historická tramvajová souprava by také ideálně mohla být u toho, podaří-li se prosadit realizaci prodloužení meziměstské tramvajové linky do centra Jablonce a potkají-li se tak znovu linka 11 a jablonecká „jednička" (dnes linka 101) ve společné přestupní zastávce, která již od 70. let v jablonecké MHD citelně chybí.
Éru jabloneckých tramvají připomíná památník v Kubálkově ulici v blízkosti radnice, který zároveň dokládá největší sklon kolejí ve středoevropském měřítku. Výročí 50 let od ukončení provozu tramvají připomene v sobotu 28. 3. také přednáška a jízdy historického autobusu po trase bývalé linky 1.
Související články
Akce Jabloneckého kulturního a informačního centra v březnu
Diskutujte s námi
Náhled fotogalerie
OTEVŘÍT FOTOGALERII (celkem 5 fotek)
Firmy v regionu Jablonec nad Nisou
Naše Jablonecko s.r.o. ( Internetové služby , Firmy ) , ODS Jablonec ( Volby ) , Petr Rubín - REKUPER ( ) , TOP09 Jablonec ( Volby ) , VisionWorks ( Internetové služby , Firmy ) | Další firmy
Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
Krátké zprávy z regionu Jablonecka
Liberec hostil světové odborníky na nanotechnologie
Nanotechnologie se stěhují z laboratoří do každodenní reality, z Libereckého kraje mohou udělat lídra v udržitelných technologiích. Shodli se na tom účastníci mezinárodní konference NanoCzech 2025, kterou v Liberci uspořádala Agentura regionálního rozvoje společně s Libereckým krajem. Konference se zaměřila především na technologie, které čistí vodu, vzduch a půdu. Potvrdila kvalitu místních výzkumných týmů, výsledků jejich práce i mezinárodních projektů, do kterých jsou zapojeni. Dorazilo zhruba 150 vědců, výzkumných pracovníků, zástupců firem a diplomatických misí z více než dvaceti zemí světa. Jejich účast ukázala, že liberecký region má ve výzkumu a vývoji nanotechnologií své pevné místo na mapě světa.
Kraj zná výsledky ze čtvrtého měření hluku v okolí dolu Turów
Měření hluku, které na schválených lokalitách v obcích Uhelná a Oldřichov na Hranicích provedl Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě, se uskutečnilo v období 15. až 22. září 2025, a to vždy v noční době od 22:00 do 6:00. Zároveň došlo k souběžnému měření v souladu s uzavřenou mezivládní dohodou na technickém místě měření umístěném v Polsku, které bylo do monitoringu zařazeno z důvodu lepší identifikace hluku způsobeného provozem těžebních zařízení dolu Turów a jeho odlišení od dalších hluků z pozadí. „Z výsledků čtvrtého letošního měření, které jsou uvedeny bez započtení nejistoty měření (1,8 dB), vyplývá, že po vyloučení rušivých vlivů nedošlo v průběhu měření v dotčeném území k překračování mezní hodnoty pro celonoční hlukovou zátěž (40 dB). Průměrná hodnota akustického tlaku za uvedené měřící období byla na měřicím místě v obci Uhelná - 34,2 dB a v obci Oldřichov na Hranicích - 35,0 dB (v rámci třetího letošního měření byly zjištěny tyto hodnoty: v obci Uhelná - 40,6 dB a v obci Oldřichov na Hranicích - 37,4 dB a oproti předchozímu kolu tak došlo k výraznému snížení hlukové zátěže). V rámci čtvrtého letošního měření zároveň nedošlo k překročení hygienického limitu pro nejhlučnější hodinu L Aeq,1h."
Nejnovější články
Kam za sportem a zábavou o víkendu 6. a 7. prosince
Petr Hostinský a Pavel Herzog přivábí Vánoce do jabloneckého kostela
Mikulášská nadílka v Lučanech láká děti na sobotu 6. prosince
Po výhrách v Hronově volejbalisté Malé Skály v čele tabulky!
Liberecký kraj opět vydal ročenku, která hodnotí končící rok 2025
Nejčtenější články
03.12.: Svoz velkoobjemového odpadu a dřeva bude v Jablonci 4. prosince
03.12.: Silnice I/14 mezi Rokytnicí a Jablonečkem po první fázi rekonstrukce
03.12.: Jablonec připravuje výběr dopravce pro období 2028–2033
Události dle data
Stalo se | Připravuje se
Infomail
https://www.instagram.com/nasejablonecko
Odkazy
© 2010-2023 Naše Jablonecko, s.r.o. | redakce@nasejablonecko.cz | web by VisionWorks | RSS
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování veškerého obsahu (články, fotografie) je bez souhlasu vydavatele zakázáno.