Ohlédnutí za rokem 2016 v dopravě
10.12.2016 14:10:27 | Autor: TZ KÚ Libereckého kraje | Rubrika: Zprávy | Obce: Huntířov,Příchovice,Maršovice,Pulečný,Nová Ves nad Nisou,Rádlo,Lučany nad Nisou,Rychnov u Jablonce nad Nisou,Dalešice,Plavy,Smržovka,Velké Hamry,Držkov,Zlatá Olešnice,Jílové u Držkova,Frýdštejn,Jenišovice,Koberovy,Líšný,Loužnice,Malá Skála,Pěnčín,Radčice,Skuhrov,Vlastiboř,Zásada,Janov nad Nisou,Bedřichov,Albrechtice v Jizerských horách,Desná v Jizerských horách,Jiřetín pod Bukovou,Josefův Důl,Kořenov,Jablonec nad Nisou,Tanvald,Železný Brod,Jizerské hory,Harrachov,Liberecký kraj,Jablonecko
Jaký byl rok 2016 z pohledu dopravců a cestujících v Libereckém kraji? Podívejte se na přehled nejdůležitějších momentů a událostí.
DOPRAVNÍ OBSLUŽNOST
V minulém týdnu Liberecký kraj zrušil „desetiletou" zakázku na příměstskou autobusovou dopravu. Tento krok byl nezbytný, protože během čtyř let, které uplynuly od vypsání této zakázky, se samozřejmě ve veřejné dopravě nezastavil čas. Pro Liberecký kraj je však cenné, že po dvou letech, co zakázka strávila na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, bylo potvrzeno, že celá zadávací dokumentace byla v pořádku. V současné době se již začala připravovat nová zakázka, která vychází ze stejného principu flexibilního zadání dopravního výkonu.
V letošním roce jsme poprvé mohli vyhodnotit reálné výsledky zadání dopravní zakázky na přechodné několikaleté období stávajícím dopravcům formou flexibilního zadání „vypůjčeného" z nerealizované desetileté zakázky. Díky aplikaci nového typu smlouvy dopravci snížili cenu dopravního výkonu o 2 - 4 Kč/km, což je o 6 - 14 %. Úspora vznikla nejen nižší cenou PHM, ale i vyšší efektivitou organizace příměstské autobusové dopravy a vyššími proběhy vozidel.
Úspory z ceny dopravního výkonu promítáme do vyšší objednávky dopravního výkonu, tedy zavedení nových spojů, takže došlo k mírnému navýšení počtu cestujících a tržeb z jízdného v autobusové dopravě. Bohužel velké množství navíc objednaných km padlo i na uzavírky (viz bod níže), takže hlavní ekonomický ukazatel - tržba na km mírně klesl. Přesto jsou náklady na dopravní obslužnost v autobusové dopravě ve srovnání s rokem 2015 nižší především díky snížení ceny dopravního výkonu.
Problematika mezd řidičů i hrozící stávky se promítly do nejvyšších pater státní správy. Vláda v říjnu 2016 rozhodla o navýšení tarifních mezd řidičů a Liberecký kraj v současné době hledá cesty, jak dopravcům v rámci stávajících smluv uzavřených v režimu původního Zákona o veřejných zakázkách bude kompenzovat dopravcům zvýšení náklady na mzdy.
Počet cestujících v drážní dopravě ve srovnání s rokem 2015 vzrostl za první tři kvartály o cca 4,4 % ve srovnání s rokem 2015. Což vzhledem k dlouhodobým výlukám velmi nepohodlných pro cestující lze považovat za úspěch.
Rok 2016 byl opět rokem uzavírek a výluk. Na silnicích přinesl jednu z největších akcí ovlivňujících veřejnou dopravu, a sice uzavírku mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou z důvodu stavby silnice I/14. Ta se dotkla především linky 141 spojující obě města a tedy až 2000 cestujících denně. Linka je vedena přes Vratislavice a jízdní doba je prodloužena cca o 5 minut. Spolehlivost této linky není v důsledku uzavírky zhoršena, což je příjemným zjištěním. Vícenáklady spojené s objížďkou si vyžádaly jen v roce 2016 cca 2 mil. Kč, pro rok 2017 jsou očekávány ve výši cca 2,5 mil. Kč (cca 200 tis./měsíc). Další uzavírky mohli cestující zaznamenat v Čisté u Horek, v Chuchelně, na Českolipsku nebo mezi Chrastavou a Libercem (Liberecká ul. v Chrastavě, Londýnská ul. v Liberci) nebo v liberecké ul. Dr. Milady Horákové.
Rok 2016 přinesl cestujícím nové možnosti turistického spojení a nové přímé spoje z Liberce do Szklarske Poręby nebo letní vlaky do Doks, které se setkaly s velkým zájmem veřejnosti. Zaveden byl také „CYKLOVLAK" z Liberce do Kořenova. Spolu s ostatní nabídkou pravidelných vlaků tak denně přepravily stovky spokojených turistů.
V roce 2016 bylo také nově zavedeno autobusové spojení k dalším průmyslovým podnikům (Inteva v Rychnově či KV Final Ralsko). Bohužel v případě Ralska zkušební provoz neprokázal dostatečné využití, po vyhodnocení zde proto došlo k opětovnému útlumu.
V rámci kontroly kvality veřejné dopravy KORID LK provádí průběžné kontroly spojů, vybavení vozidel a zastávek a výsledky zjištění porovnává se smluvními standardy. V roce 2016 bylo zkontrolováno zhruba 1 000 spojů, přičemž bylo shledáno 65 neshod, z čehož 37 bylo závažných (ztráta přípoje, příliš velký náskok spoje atp.). K tomu jsou kontrolovány standardy označníků zastávek, výlepy aktuálních jízdních řádů. Kontroloři nemohou samozřejmě podchytit všechny neshody, proto KORID LK přivítá jakékoli připomínky a podněty cestujících na některém z komunikačních kanálů (info@korid.cz, telefon +420 774 485 021, web www.iidol.cz). V loňském roce KORID LK obdržel 722 podnětů, které byly operativně řešeny přímo či s dopravcem. Je lepší poslat informaci, že je něco špatně (pak se s tím dá něco dělat), než jen nadávat.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA
KORID LK se soustředí především na drážní infrastrukturu a budování přestupních intermodálních terminálů.
V posledních 2 letech došlo v Libereckém kraji k největším investicím od doby výstavby tratí v 19. a 20. století a stát zde investuje okolo 3,5 mld. Kč. Největší pozitivní dopad má rekonstrukce trati Liberec - Tanvald, která umožnila zrychlení jízdních dob. Vlakové spojení na celé trati je nyní spolehlivé, komfortní a bezpečné. Celkově se jedná o úspěšný projekt porovnatelný s regionálními dráhami v nejrozvinutějších zemích.
Probíhá významná modernizace železničního uzlu Česká Lípa, dokončení se předpokládá na jaře 2017. Tato rozsáhlá stavební akce cestujícím přinese výhody zejména v přesunu nádraží o cca 250 m blíže k centru, bude vybudována nová hala a podchody s výtahy umožňující bezbariérový přístup do moderních vlaků. Město Česká Lípa zahájilo přípravu autobusového terminálu přímo před novou odbavovací halou, kam by se měly přesunout jak městské, tak i příměstské autobusové linky.
V příštím roce se chystá oprava železniční trati Tanvald - Železný Brod se zvýšením rychlosti a v nejbližších 3 letech by měla být rekonstruovaná trať z České Lípy do Liberce. Tyto úpravy, přestože jsou velmi vítány a očekávány, však pouze napravují zanedbanost z posledních desítek let.
Drážní infrastruktura v Libereckém kraji je dlouhodobě podinvestovaná a i ve strategických plánech státního podniku Správa železniční dopravní cesty je na území Libereckého kraje pouze bílé místo. Dokonce i nové plány čerpání z programu OPD preferují pouze modernizované kraje a Liberecký kraj by se tak stal skanzenem železniční dopravy. Vedení LK spolu s KORIDem proto usilují na centrální úrovni o urychlenou realizaci rychlého dopravního spojení z Liberce do Prahy v čase 60 minut, které odstraní hendikep Liberce jako jediného sídelního města krajů v ČR, které nemá kvalitní dopravní spojení s hlavním městem a silná poptávka cestujících musí být uspokojována autobusovou dopravou.
Zatímco některá města Libereckého kraje již svoje terminály mají (Tanvald, Turnov, Železný Brod, další jsou v přípravě (Jablonec n. N., Česká Lípa, Frýdlant, Semily), sídelní město kraje doposud nemá vyřešen problém přestupu z vlaku na autobusy a v dosti velké vzdálenosti vedle sebe stojí modernizovaná odbavovací hala nádraží a ostudná odbavovací hala autobusového nádraží. KORID LK proto vypracoval vlastní návrh přesunutí autobusové dopravy přímo k odbavovacím halám na vlakovém nádraží v Liberci. Výhodou je vysoký komfort a snadná orientace cestujících vyplývající z maximálního zkrácení vzdáleností mezi nástupišti. Projekt počítá s výhodným využitím stávajících staveb (obou výpravních budov nádraží přímo propojených podchody) a dobře fungujícího zázemí pro cestující. Celkově by tak bylo možné zmenšit dopravní plochy v centru města a tyto cenné pozemky uvolnit pro městotvorné funkce, které v této lokalitě chybí (například náměstí, park, obchody, parkovací dům a jiné). Převedením průjezdné dopravy za hlavní výpravní budovu by došlo k významnému zklidnění celého přednádraží. Cestující by vycházeli z výpravní budovy nikoli do rušné ulice, ale na pěší zónu vedoucí do centra. Aktuálně je námět projednáván s partnery.
KORID LK v současné době zpracovává projekt Modernizace autobusových zastávek, jehož cílem je analýza stavu, souhrn opatření k modernizaci zastávek tak, aby odpovídaly legislativě, a s důrazem na bezpečnost a komfort cestujících (např. vybudování nástupních hran, osazení označníku zastávky v obou směrech atp.). Dále budou analyzovány možnosti využití moderních informačních technologií na zastávkách v souvislosti s revizí standardů zastávek.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY V DOPRAVĚ
V září 2016 byl spuštěn centrální dispečink veřejné dopravy Libereckého kraje a Liberecký kraj se tak zařadil mezi několik krajů v ČR, kde provozují „živý" dispečink v prakticky nepřetržitém provozu (Praha a okolí, Jihomoravský kraj, Zlínský kraj) Ačkoliv je zatím v provizorních prostorách (cílově bude v rekonstruované budově E), již nyní poskytuje informace dopravcům i cestujícím, koordinuje přestupní vazby a řeší reálné situace. Cestující mají k dispozici aplikace pro počítače, tablety i mobily, v nichž mohou sledovat reálnou dobu příjezdu autobusu či vlaku do konkrétní zastávky či stanice.
Na jaře 2016 KORID LK dokončil zpracování studie proveditelnosti, která určí další rozvoj systému OPUSCARD/IDOL. Tento systém je v provozu od roku 2009 a zasluhuje nezbytnou revizi aplikující nové trendy v odbavování cestujících, nových informačních technologií i nových návyků cestujících. Projekt je v současné době v komplikované fázi projednání s objednateli a všemi dopravci, protože se nestaví „na zelené louce" a veškeré novinky by měly respektovat základní pravidla integrovaného dopravního systému Libereckého kraje - integrované jízdné pro všechny segmenty cestujících. Projekt bude intenzívně pokračovat i v roce 2017, jeho součástí bude i změna některých zákaznických procesů souvisejících s vydáním karet Opuscard a odstranění některých bariér stávajícího systému. Celý projekt je velmi komplikovaný nejen rozdílnými požadavky dopravců, různými odbavovacími systémy, ale i tím, že stávající úroveň integrace je na vysoké úrovni a veškeré nové způsoby by tuto integraci neměly snižovat.
Související články
S novým jízdním řádem přibude spojů mezi Libercem a Mladou Boleslaví
K jakým změnám v jízdním řádu dochází od 11. prosince 2016?
Nejoblíbenějším řidičem Stanislav Šedý a průvodčí Kristýna Vavřichová
Řidiči autobusů v Libereckém kraji stávkovat nebudou
Kraj chce kompenzovat navýšení platů řidičů, ale nemůže
Diskutujte s námi
Firmy v regionu Jablonec nad Nisou
Naše Jablonecko s.r.o. ( Internetové služby , Firmy ) , ODS Jablonec ( Volby ) , Petr Rubín - REKUPER ( ) , TOP09 Jablonec ( Volby ) , VisionWorks ( Internetové služby , Firmy ) | Další firmy
Firmy v regionu Tanvald
SATO Tanvald, spol. s r.o. ( Stavebnictví , Firmy ) | Další firmy
Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
Krátké zprávy z regionu Jablonecka
Liberec hostil světové odborníky na nanotechnologie
Nanotechnologie se stěhují z laboratoří do každodenní reality, z Libereckého kraje mohou udělat lídra v udržitelných technologiích. Shodli se na tom účastníci mezinárodní konference NanoCzech 2025, kterou v Liberci uspořádala Agentura regionálního rozvoje společně s Libereckým krajem. Konference se zaměřila především na technologie, které čistí vodu, vzduch a půdu. Potvrdila kvalitu místních výzkumných týmů, výsledků jejich práce i mezinárodních projektů, do kterých jsou zapojeni. Dorazilo zhruba 150 vědců, výzkumných pracovníků, zástupců firem a diplomatických misí z více než dvaceti zemí světa. Jejich účast ukázala, že liberecký region má ve výzkumu a vývoji nanotechnologií své pevné místo na mapě světa.
Kraj zná výsledky ze čtvrtého měření hluku v okolí dolu Turów
Měření hluku, které na schválených lokalitách v obcích Uhelná a Oldřichov na Hranicích provedl Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě, se uskutečnilo v období 15. až 22. září 2025, a to vždy v noční době od 22:00 do 6:00. Zároveň došlo k souběžnému měření v souladu s uzavřenou mezivládní dohodou na technickém místě měření umístěném v Polsku, které bylo do monitoringu zařazeno z důvodu lepší identifikace hluku způsobeného provozem těžebních zařízení dolu Turów a jeho odlišení od dalších hluků z pozadí. „Z výsledků čtvrtého letošního měření, které jsou uvedeny bez započtení nejistoty měření (1,8 dB), vyplývá, že po vyloučení rušivých vlivů nedošlo v průběhu měření v dotčeném území k překračování mezní hodnoty pro celonoční hlukovou zátěž (40 dB). Průměrná hodnota akustického tlaku za uvedené měřící období byla na měřicím místě v obci Uhelná - 34,2 dB a v obci Oldřichov na Hranicích - 35,0 dB (v rámci třetího letošního měření byly zjištěny tyto hodnoty: v obci Uhelná - 40,6 dB a v obci Oldřichov na Hranicích - 37,4 dB a oproti předchozímu kolu tak došlo k výraznému snížení hlukové zátěže). V rámci čtvrtého letošního měření zároveň nedošlo k překročení hygienického limitu pro nejhlučnější hodinu L Aeq,1h."
Nejnovější články
Kam za sportem a zábavou o víkendu 6. a 7. prosince
Petr Hostinský a Pavel Herzog přivábí Vánoce do jabloneckého kostela
Mikulášská nadílka v Lučanech láká děti na sobotu 6. prosince
Po výhrách v Hronově volejbalisté Malé Skály v čele tabulky!
Liberecký kraj opět vydal ročenku, která hodnotí končící rok 2025
Nejčtenější články
03.12.: Svoz velkoobjemového odpadu a dřeva bude v Jablonci 4. prosince
03.12.: Silnice I/14 mezi Rokytnicí a Jablonečkem po první fázi rekonstrukce
04.12.: Mikulášská nadílka u Střelnice nabídne program pro děti i autogramiádu
Události dle data
Stalo se | Připravuje se
Infomail
https://www.instagram.com/nasejablonecko
Odkazy
© 2010-2023 Naše Jablonecko, s.r.o. | redakce@nasejablonecko.cz | web by VisionWorks | RSS
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování veškerého obsahu (články, fotografie) je bez souhlasu vydavatele zakázáno.