Liberecký kraj důrazně žádá o místo na mapě kvalitních železnic

22.08.2016 08:10:02 | Autor: Markéta Dědková, KÚ Libereckého kraje | Rubrika: Zprávy | Obce: Liberecký kraj,Jablonecko

Liberecký kraj důrazně žádá o místo na mapě kvalitních železnic

Rada Libereckého kraje se rozhodla důrazně vstoupit do diskuse o zlepšení železnice do Prahy. Bude požadovat dostupnost z Liberce do 60 minut. Vedení Libereckého kraje se nelíbí především vleklá a nikam nevedoucí příprava projektu.

„Je to standard shodný například s Pardubicemi. U tak významné stavby je přiměřená nadčasovost nezbytnou podmínkou k udržitelnosti investice," řekl hejtman Martin Půta.

Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC) se letos rozhodla znovu naprojektovat rychlou železnici z Liberce do Prahy, protože předchozí studie žádný výsledek nepřinesly. Ve 21. století SŽDC žádá po projektantech naplánovat cestu na vzdušnou vzdálenost 87 kilometrů za hodinu a čtyřicet minut s kapacitou pro jeden spoj v hodině. Než po modernizované trati vyjede první vlak s teoretickou průměrnou rychlostí spojení 52 km/h, uplyne asi deset let. Úvahy SŽDC míří převážně k modernizaci dnešních tratí, přesto půjde o náklady v řádech miliard korun.

„Nevím, co si o návrhu drážních odborníků myslet. Tratě do Plzně, Pardubic, Českých Budějovic jsou za miliardy modernizovány s naprostou samozřejmostí. Pak tu jsou s Libercem srovnatelná města Ústí nad Labem a Hradec Králové. Ta mají dálnici, jednu dvojkolejnou elektrifikovanou trať s rychlostí 160 km/h téměř dokončenou a modernizace druhé trati na rychlost o málo nižší se projektuje. Pochopitelně, že dobré tratě si rychle našly své cestující, dokonce se řeší, že se na ně všechny vlaky ani nevejdou. Navíc všechna uvedená města profitují z dálkové dopravy, kterou k nim financuje ministerstvo a ještě diskutuje, kolik kategorií expresů tam bude posílat. A stejným směrem se plánuje ještě trať třetí, vysokorychlostní," komentoval situaci Martin Půta.

Cesty do Prahy patří mezi tři nejčastější směry vyjížďky obyvatel většiny měst a obcí Libereckého kraje. Autobusy Liberec - Praha jsou druhou nejvytíženější dálkovou linkou v Česku, ve špičkách jsou cestující odmítáni. Po dálnici mezi Libereckým krajem a Prahou denně projede přes dvacet tisíc aut. „Poptávka po kvalitním spojení do Prahy je tu zřejmá a naprosto srovnatelná s Ústeckým, Pardubickým i Královehradeckým krajem," uvedl Vladimír Mastník, radním pro dopravu.

Z Liberce do Prahy dnes vede neelektrizovaná jednokolejná trať délky 140 km s maximální rychlostí 100 km/h, ale na více místech jede vlak rychlostí jen 30 - 40 km/h. Cesta dráhou s přestupem v Turnově dnes zabere nejméně 2 hodiny a 35 minut. Dálkové vlaky v ČR financuje Ministerstvo dopravy, ale z Prahy do Liberce žádné přímé spojení neobjednává s poukazem na špatný stav tratí, které má také ve své gesci. Cesta po dálnici měří o 30 kilometrů méně a autem ji projedete za necelou hodinu a čtvrt, cesta autobusem a metrem je jen o deset minut delší.

„Pokud se jako Liberecký kraj ozveme, slýcháme argumenty, že tady jezdí vlakem málo lidí, že nám dálnice stačí a že zlepšení železnice ekonomicky nevychází. Vůbec je nechápu, když vidím, co už bylo na dráze jinde postaveno," naráží hejtman Půta na nezájem státu o kvalitní obsluhu severního příhraničí. Dalším argumentem proti kvalitní trati do Liberce bývá nízký význam pro nákladní a přeshraniční dopravu. „Podle mého názoru se frekvence cestujících na české železnici vždy opírají o vnitrostátní relace. Ale přeptáme se na ministerstvu, jaké byly dostatečné požadavky u již realizovaných přeshraničních koridorů, třeba v Chebu, Českých Velenicích nebo Lichkově. Myslím, že to bude zajímavé srovnání s přeshraničním spojením u nás," naznačil další postup Libereckého kraje hejtman.

Liberecký kraj mimo jiné doplácí na spory o trasu rychlé tratě v okolí Prahy. „Liberecký kraj má Zásadami územního rozvoje již několik let jasně vytyčený územní koridor, který významně zkracuje cestu vlaku z Liberce do Turnova. To je kritický úsek, který chceme vyřešit přednostně," řekl Pavel Blažek, jednatel krajského koordinátora dopravy KORID LK. „Je třeba si uvědomit, že rychlá trať mezi Libercem a Prahou se stane hlavní páteří dopravy a přinese podstatná zlepšení i dalším linkám obsluhujícím třeba Semily nebo Českou Lípu. Nejrychlejší spojení Liberce s Hradcem Králové a Pardubicemi pak bude přes Mladou Boleslav a Nymburk," zdůraznil Blažek význam celé stavby.

V minulém týdnu se hejtman Libereckého kraje shodl na společné podpoře rychlého spojení Praha - Liberec jako součásti evropsky významného spojení Praha - Wroclaw také s maršálkem Dolnoslezského vojvodství Cezarym Przybylskim.

Sdílet s přáteli na facebooku

Související články

Letní vlaky budou jezdit znovu, připravují i nové spojení do Českého ráje
Prázdninový parní vlak opět brázdí koleje v Českém ráji
Co nového v jízdním řádu čeká cestující od 12. června?
Liberecký kraj aktualizoval plán dopravní obslužnosti do roku 2018

Diskutujte s námi

 

 

Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
 

Vyberte obec

Krátké zprávy z regionu Jablonecka

Liberec hostil světové odborníky na nanotechnologie

Nanotechnologie se stěhují z laboratoří do každodenní reality, z Libereckého kraje mohou udělat lídra v udržitelných technologiích. Shodli se na tom účastníci mezinárodní konference NanoCzech 2025, kterou v Liberci uspořádala Agentura regionálního rozvoje společně s Libereckým krajem. Konference se zaměřila především na technologie, které čistí vodu, vzduch a půdu. Potvrdila kvalitu místních výzkumných týmů, výsledků jejich práce i mezinárodních projektů, do kterých jsou zapojeni. Dorazilo zhruba 150 vědců, výzkumných pracovníků, zástupců firem a diplomatických misí z více než dvaceti zemí světa. Jejich účast ukázala, že liberecký region má ve výzkumu a vývoji nanotechnologií své pevné místo na mapě světa.

Kraj zná výsledky ze čtvrtého měření hluku v okolí dolu Turów

Měření hluku, které na schválených lokalitách v obcích Uhelná a Oldřichov na Hranicích provedl Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě, se uskutečnilo v období 15. až 22. září 2025, a to vždy v noční době od 22:00 do 6:00. Zároveň došlo k souběžnému měření v souladu s uzavřenou mezivládní dohodou na technickém místě měření umístěném v Polsku, které bylo do monitoringu zařazeno z důvodu lepší identifikace hluku způsobeného provozem těžebních zařízení dolu Turów a jeho odlišení od dalších hluků z pozadí. „Z výsledků čtvrtého letošního měření, které jsou uvedeny bez započtení nejistoty měření (1,8 dB), vyplývá, že po vyloučení rušivých vlivů nedošlo v průběhu měření v dotčeném území k překračování mezní hodnoty pro celonoční hlukovou zátěž (40 dB). Průměrná hodnota akustického tlaku za uvedené měřící období byla na měřicím místě v obci Uhelná - 34,2 dB a v obci Oldřichov na Hranicích - 35,0 dB (v rámci třetího letošního měření byly zjištěny tyto hodnoty: v obci Uhelná - 40,6 dB a v obci Oldřichov na Hranicích - 37,4 dB a oproti předchozímu kolu tak došlo k výraznému snížení hlukové zátěže). V rámci čtvrtého letošního měření zároveň nedošlo k překročení hygienického limitu pro nejhlučnější hodinu L Aeq,1h."


Archiv krátkých zpráv

Nejnovější články

Kam za sportem a zábavou o víkendu 6. a 7. prosince
Petr Hostinský a Pavel Herzog přivábí Vánoce do jabloneckého kostela
Mikulášská nadílka v Lučanech láká děti na sobotu 6. prosince
Po výhrách v Hronově volejbalisté Malé Skály v čele tabulky!
Liberecký kraj opět vydal ročenku, která hodnotí končící rok 2025

Nejčtenější články

03.12.: Svoz velkoobjemového odpadu a dřeva bude v Jablonci 4. prosince
03.12.: Silnice I/14 mezi Rokytnicí a Jablonečkem po první fázi rekonstrukce
03.12.: Jablonec připravuje výběr dopravce pro období 2028–2033

Další »

Události dle data

Stalo se | Připravuje se

Vyberte datum:
Po Út St Čt So Ne

Infomail


Chcete pravidelně dostávat informace o novinkách na tomto serveru?

Zadejte svůj e-mail:
 

Facebook

Twitter

Instagram

https://www.instagram.com/nasejablonecko

Odkazy

Fotogalerie Videogalerie Soutěže Anketa

INZERCE | KARIÉRA | KONTAKT

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím | Další informace