K jakým změnám v jízdním řádu dochází od 14. prosince?

13.12.2014 08:27:10 | Autor: redakce | Rubrika: Zprávy | Obce: Liberecký kraj,Jablonecko

K jakým změnám v jízdním řádu dochází od 14. prosince?

Od neděle 14. prosince vejdou v platnost nové jízdní řády v rámci celostátní změny. Co tyto změny přinesou cestujícím v Libereckém kraji? A jaký vlastně byl uplynulý rok?

Jízdní řády je možné, tak jako v minulých letech, zakoupit v knižní podobě. Vydávány jsou pro oblasti Českolipsko, Liberecko a Jablonecko+Semilsko. Prodejní cena je 40 korun a k zakoupení jsou v informačních centrech dopravců a vybraných měst, ale také přímo v autobusech u řidiče či u některých prodejců knih. Letos bylo vydáno celkem 6 000 kusů ve zmíněných třech regionálních mutacích.

Ohlédnutí za rokem 2014

V posledních letech se v Libereckém kraji daří držet počet cestujících na stabilní úrovni. Je však patrný trend, kdy počet cestujících mírně roste v okolí větších měst a průmyslových zón, naopak jejich počet klesá v oblastech s řidším osídlením, které je vzdáleno od míst s vyšší koncentrací nabídky pracovních pozic. Rok 2014 byl také ovlivněn slabší zimou, což bylo vidět například na lince z Liberce na Bedřichov, kde v porovnání let 2013 a 2014 došlo k poklesu cestujících o 39 %. Ani tento výkyv však celkový počet cestujících dramaticky neovlivnil a počet cestujících stále mírně vzrůstá.

Mezi nejvytíženější patří tradičně linky do průmyslové zóny v Liberci. Denní počet cestujících dosahuje hodnoty až 1 793 cestujících za den (průměrně 39 cestujících na spoj). Nejvyšším zaznamenaným maximem na těchto linkách v roce 2014 bylo 69 cestujících ve spoji 669/12 (návoz na ranní směnu ze Sulikowa (PL), Bulovky a Frýdlantu dne 20. 5. 2014 v Mníšku před Libercem). Obdobná maxima byla dosahována na lince 530740 z průmyslové zóny JIH do Tanvaldu a to v úseku Liberec - Jablonec nad Nisou.

Integrovaný dopravní systém IDOL

Integrovaný dopravní systém IDOL byl spuštěn v roce 2010 a stále patří k jedněm z nepropracovanějších v ČR, proto byl v roce 2012 oceněn jako nejkomplexnější v republice v rámci studie VŠ Praha a Mastercard.

Jeho primárním cílem je zvýšit atraktivitu veřejné dopravy tím, že na první místo staví potřeby cestujících, které jsou řešeny v rámci finančních možností Libereckého kraje. KORID LK provádí pravidelné vyhodnocování, do jaké míry se nabídka přepravních služeb Libereckého kraje potkala s poptávkou cestujících a zdali změny, které se každoročně připraví, jsou akceptovány a mají pozitivní dopad do využití veřejné dopravy.

Liberecký kraj není osamoceným ostrovem v moři a některé změny jsou iniciovány potřebou rozbourat hranice, které vznikly buď historicky z dob územněsprávního rozdělení a organizace veřejné dopravy po okresech, nebo naopak nově vznikající rozdělením dřívějších krajů na nové krajské uspořádání. Výsledkem je nejen zavedení nových mezikrajských páteřních linek, ale i expanze území IDS IDOL i za hranice Libereckého kraje.

Projekt poptávkové dopravy

Od prosince 2012 funguje v Libereckém kraji systém poptávkové dopravy, který umožňuje operativně přizpůsobit nabídku veřejné dopravy aktuální poptávce cestujících. Díky tomuto systému je možné udržet nabídku veřejné dopravy v místech, kde je reálná poptávka velmi nízká nebo dokonce nepravidelná. V  období JŘ 2013/14 bylo do systému zařazeno cca 0,7 % z celkového objemu dopravních výkonů v kraji, z čehož zhruba 52 % výkonů bylo ušetřeno.

Cílem nebylo dosažení významných finančních úspor (ty dosáhly výše cca jednoho milionu korun), ale vyšší efektivita dopravy, a také způsob, jak nabídku veřejné dopravy mírně rozšířit. Nově došlo k navýšení možnosti dopravy například v obcích Proseč pod Ještědem, Bílá, v Holenicích nebo v místních částech města Hrádek nad Nisou (Oldřichov na Hranicích, Loučná) či v Rokytnici n. Jiz. na Horní Domky. Další informace k tomuto systému jsou k dispozici na webu www.iidol.cz, v sekci Jízdní řády/Radiobus-Radiostop.

V rámci kontroly kvality provádí KORID LK tzv. Mystery shopping (metoda fiktivního cestujícího) bylo zkontrolováno zhruba 1 100 spojů. Během jízd bylo zaznamenáno přibližně 60 neshod, z čehož 31 bylo závažných (ztráta přípoje, příliš velký náskok spoje atp.).

Opravy pozemních komunikací a související objížďky

Podobně jako v minulých letech i letošní rok byl z pohledu veřejné dopravy poznamenán opravami pozemních komunikací, s čímž souviselo velké množství objížděk. Přestože cestující měli pro tento stav pochopení, jejich nespokojenost s komplikacemi byla během našich kontrolních jízd pozorovatelná. I v příštím roce lze předpokládat další opravy pozemních komunikací i železničních tratí (viz dále), proto nabádáme cestující k větší obezřetnosti. Aktuální informace o výlukách a objížďkách je možné sledovat na www.iidol.cz.

Opravy a rekonstrukce železničních tratí

Cestující jistě zaznamenali, že v roce 2014 probíhaly významné opravy na tratích z Liberce do Jablonného, a také mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem. V prvním případě šlo o opravu povodněmi poničené tratě, ve druhém případě jde o krajem dlouho požadovanou rekonstrukci trati, která by měla přinést zlepšení technického stavu trati a zkrácení mezistaničních jízdních dob, což v konečném důsledku umožní zavedení intervalu jízdy vlaků 30 minut ve špičkách a 60 minut v sedle. K tomu je však zapotřebí ještě dalších stavebních prací i v roce 2015.

S železniční úpravou souvisí i obnovení zastávky v Libštátě na lince 980/67098 Rokytnice nad Jizerou - Praha. Tato linka byla po dlouhých, přibližně  50 letech opět obnovena. Důvod proč byla tato linka přes Libštát zrušena, byly totiž železniční závory, u kterých se čekalo 20 minut i déle.

Trendy ve srovnání 2011 - 2012 - 2013 - 2014

Veřejná doprava v Libereckém kraji provozuje svoje Zúčtovací centrum IDOL, které eviduje veškeré platby za jízdné i dopravní výkony uskutečněné dopravci v rámci IDOL. Zúčtovací centrum IDOL funguje od roku 2011 a nabízí srovnání jednotlivých let v časových řadách.

Z nich vyplývají tyto trendy:

Tržby v systému IDOL a počet cestujících (jízd)
V meziročním nárůstu vzrostly tržby na linkách IDOL v průměru o 6 % a pokračuje tak trend z posledních let. Největší nárůst tržeb je v jednotlivém jízdném.
V meziročním nárůstu počtu cestujících se jedná o 2,5% nárůst cestujících ve vozidlech veřejné dopravy. Rozdíl v  procentuálním nárůstu mezi počtem cestujících a tržbami se skrývá v plošném zdražení tarifu v druhé polovině roku 2013.
Příslibem je výrazný nárůst obou veličin především v poprázdninových měsících roku 2014.

Způsob placení
Pro dopravce i objednatele je žádoucí, aby cestující používali elektronickou formu jízdného. K tomu je postaven i ceník, který na elektronické jednotlivé jízdné poskytuje přibližně 10% slevu. A umožňuje přestupy v rámci příměstské dopravy i do MHD. Podíl jízd hrazených bezhotovostně (elektronické časové jízdné, elektronická jednotlivá jízdenka) v celkovém objemu jízd po každoročních nárůstech v předchozích letech začal stagnovat na 60 %, pravděpodobně se vyčerpal potenciál cestujících ochotných hradit z elektronické peněženky. Zajímavostí je, že podíly se diametrálně liší v jednotlivých regionech a např. liberecko-jablonecká aglomerace (75:35) má obrácený podíl než Českolipsko (35:75).

Druhy jízdného
Oproti předchozím létům, kdy všechny kategorie jízdného měly vzrůstající charakter, stagnuje v letošním roce prodej časových předplatních kupónů (7, 30, 90 dní). Vzhledem k tomu, že tržba z tohoto druhu jízdného má stále několikaprocentní nárůst, bude stagnace ovlivněna jednak zdražením v průběhu roku 2013 a přesunem segmentu cestujících k delším dojíždějícím relacím. Celkový počet prodaných jednotlivých jízdenek (hotovostních i elektronických) stoupl meziročně o 3 % a přičinil se o stále vzestupný trend užití veřejné dopravy v Libereckém kraji.

Celosíťové kupóny (pro ceý Liberecký kraj)

Tento tarifní produkt je platný od roku 2012 ve variantě R365+ (celosíťový klouzavý roční za 10 000 Kč) a Senior Pas (pro cestující nad 70 let věku na jeden kalendářní rok za 500 Kč).
R365+ jako nejdražší tarifní produkt má stoupající využití a v současné době ho využívá necelých 200 cestujících. Poskytuje výhodnější cenu již při dojíždění veřejnou dopravou nad 35 - 38 km (nepočítaje v to využití v osobním čase) a hlavními uživateli jsou dojíždějící pracující do průmyslových zón v Liberci a do Mladé Boleslavi, která je též zahrnuta do území IDOL.

Senior Pas i přes loňské zdražení (prakticky ze 100 na 500 Kč) si udržel svoji klientelu okolo šesti a půl tisíce držitelů. Je zajímavé (a souvisí to i s demografickým vývojem a s rostoucí aktivitou seniorů), že počet uskutečněných jízd i jejich průměrná délka rok od roku stoupají, což na jednu stranu znamená vyšší dotaci Libereckého kraje tomuto segmentu, na druhou stranu je velmi adresnou cílenou podporou.

Statistické průměry na den či km (2014)

Průměrné tržby na 1 km v příměstské autobusové dopravě: 12,8 Kč/km
Průměrný počet cestujících za den na železnici: 24 745
Průměrný počet cestujících za den v PAD: 45 017

Jak se měnily jízdní řády v loňském roce?

Sdílet s přáteli na facebooku

Související články

Terminál v Železném Brodě zahajuje 14. prosince zkušební provoz
Nejoblíbenějším řidičem je Jiří Štefánek a průvodčí Petra Kudláčková
Liberecký kraj podá žalobu na České dráhy

Diskutujte s námi

Firmy v regionu Jablonecko

Jaroslav Zeman - Senátor PČR ( Senátoři a poslanci ) | Další firmy

 

 

Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
 

Vyberte obec

Krátké zprávy z regionu Jablonecka

Kraj hledá Památku roku pro letošek. Nominace přijímá do 30. dubna

Již jen několik dní je možné přihlásit se do devátého ročníku soutěže Památka roku 2023 Libereckého kraje; termín vyprší 30. dubna. Soutěž, jejímž cílem je upozornit na úspěšné obnovy kulturních památek a poukázat na ojedinělé stavby v našem regionu, vypisuje Liberecký kraj. „Skutečně velice stojíme o to, aby se nám hlásilo co nejvíce majitelů úspěšných obnov památek. Jejich obnovy jsou inspirací příkladem pro ostatní majitele," uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovního ruchu Libereckého kraje. Předchozí článek

Jeden a půl milionem podpoří Liberecký kraj vědomostní soutěže žáků

Částkou 1 605 000 korun podpořil v letošní roce Liberecký kraj konání vědomostních olympiád žáků základních a středních škol. Okresní a krajská kola se konají již od začátku roku. Další finanční prostředky na soutěže ve výši 630.000 korun čerpá kraj ze státního rozpočtu. „Organizaci vědomostních soutěží zajišťuje na základě příspěvku zřizovatele ve výši 1 200 000 korun Střední škola a Mateřská škola Na Bojišti, Liberec. Jedná se o krajská a okresní kola vědomostních soutěží a klání ve středoškolské odborné činnosti. Na organizaci okresních kol mimo Liberec se podílejí příspěvkové organizace obcí. Jedná se například o domy dětí a mládeže či střediska volného času," uvedl Jiří Čeřovský, náměstek hejtmana pro resort školství, mládeže, tělovýchovy, sportu a zaměstnanosti.


Archiv krátkých zpráv

Nejnovější články

Kino Jas Járy Cimrmana Tanvald v dubnu
Program Městské knihovny Jablonec nad Nisou v dubnu
Jablonec nad Nisou je podle ankety opět pro podnikání zaslíbený!
Smržovský kostel rozezní vážná a filmová hudba
Kam na jaře v Jizerských horách? K vodě, na rozhlednu i za vědou

Nejčtenější články

24.04.: Kam na jaře v Jizerských horách? K vodě, na rozhlednu i za vědou
24.04.: Volejbalisté Malé Skály zakončili sezonu v Kojetíně
24.04.: Jaké chystají investice v Harrachově v roce 2024?

Další »

Události dle data

Stalo se | Připravuje se

Vyberte datum:
Po Út St Čt So Ne

Infomail


Chcete pravidelně dostávat informace o novinkách na tomto serveru?

Zadejte svůj e-mail:
 

Facebook

Twitter

Instagram

https://www.instagram.com/nasejablonecko

Odkazy

Fotogalerie Videogalerie Soutěže Anketa

INZERCE | KARIÉRA | KONTAKT

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím | Další informace