Co se změnilo v roce 2012 v dopravě v Libereckém kraji
06.12.2012 08:40:04 | Autor: redakce | Rubrika: Zprávy | Obce: Liberecký kraj
Na začátku prosince Krajský úřad Libereckého kraje zveřejnil ohlédnutí za rokem 2012 ve veřejné dopravě. Přinášíme to nejzajímavější z tohoto přehledu. Obecnými trendy roku 2012 v krajské dopravě jsou stagnace počtu cestujících a mírný nárůst tržeb z jízdného.
Do budoucna je cílem kraje koncept veřejné dopravy stabilizovat a zajistit vyšší spolehlivost přestupních vazeb, především mezi vlaky a autobusy.
Jizerskohorská železnice - moderní vlaky v Libereckém kraji
Od prosince 2011 jsou nasazeny na tratích Jizerskohorské železnice (Liberec - Harrachov a Frýdlantsko) nová motorová vozidla (Stadler RS 1), která svou stavbou přinášejí vyšší komfort během cesty - ať už jde o chování vozidla na kolejích či o moderní interiér vozidel. V Libereckém kraji jsou díky veřejným soutěžím na dopravce nasazována na regionální vlaky nejkvalitnější vozidla v celé České republice. Ohlasy cestujících na modernizaci vozového parku regionální dopravy jsou pozitivní, což se odrazilo i na vyšším využití vlakových spojů - v průměru byl v r. 2012 zaznamenán nárůst počtu přepravených cestujících na Jizerskohorské železnici o 13 %, což je vzhledem k silniční konkurenci a zanedbaným tratím významný úspěch.
Otevření terminálu Tanvald
Významnou novinkou v průběhu roku 2012 bylo otevření terminálu Tanvald, kde nově vznikla řada návazností mezi autobusovou a železniční dopravou. Zároveň se v mnoha případech zlepšila dopravní obslužnost i pro samotné město Tanvald - nutno dodat, že město se na tomto zlepšení nemalou měrou podílelo a stále podílí, za což mu patří velký dík. Další zlepšení návazností je naplánováno v souvislosti s velmi očekávanou rekonstrukcí železniční trati Liberec - Tanvald.
Optimalizace veřejné dopravy na Frýdlantsku
Optimalizace veřejné linkové dopravy na Frýdlantsku bezprostředně navazovala na změny železniční dopravy v rámci projektu Jizerskohorské železnice. Cílem bylo vytvoření nových vazeb mezi vlaky a autobusy a nabídka více možností dopravy do zaměstnání v rámci regionu Frýdlantska i v rámci relace Frýdlantsko - Liberec. Přestože nezvyk cestujících se v prvních týdnech a měsících odrážel i v připomínkách k jízdním řádům, počet přepravených cestujících v rámci autobusové dopravy zůstal na přibližně stejné úrovni, což s ohledem na fakt, že nejsilnější přepravní proud v relaci Frýdlant - Liberec byl převeden na páteřní železniční dopravu, lze považovat za úspěch. Pokud bychom počítali počet cestujících za vlaky a autobusy dohromady, pak došlo k mírnému nárůstu přepravených osob.
Spolupráce krajského dopravce se zaměstnavateli
Liberecký kraj si velmi cení spolupráce s významnými zaměstnavateli, kteří se podílejí na financování dopravy svých zaměstnanců. Tato spolupráce je oboustranně výhodná, protože zaměstnavatel má možnost spolurozhodovat o jízdním řádu linek potřebných pro svoz a rozvoz zaměstnanců - zároveň je veřejná doprava levnější oproti tzv. „zvláštní linkové dopravě".
V prosinci 2011 navázal Liberecký kraj spolupráci firmami s průmyslové zóny jih - linky napojující oblasti Frýdlantska, Hrádecka či Jablonecka na průmyslovou zónu patří z hlediska využití k nadprůměrným.
Od června 2012 Liberecký kraj navázal spolupráci taktéž s významným zaměstnavatelem na Českolipsku - firmou IAC Zákupy, kam dojíždí v rámci tří linek lidé z České Lípy, Nového Boru, Mimoně, Cvikova a dalších obcí. Celkový příspěvek zaměstnavatelů na veřejnou dopravu v Libereckém kraji v roce 2012 dosáhnul výše 6,4 milionu.
Kontrola kvality veřejné dopravy
V roce 2012 byla zavedena v rámci kontroly kvality metoda tzv. fiktivního cestujícího. Jde o kontrolora, který se ve všech ohledech chová jako běžný cestující a zaznamenává pozitivní i negativní dojmy z přepravy.
Fiktivní cestující strávili dohromady na cestách cca 40 dní, během kterých bylo zkontrolováno zhruba 400 spojů. Během jízd bylo zaznamenáno přibližně 100 neshod, z čehož ale pouze 15 bylo závažných (ztráta přípoje, příliš velký náskok spoje atp.). Neshody byly projednány s dopravci k zajištění nápravy.
Zapracování připomínek obcí, zaměstnavatelů a cestujících
Během roku koordinátor dopravy přijal přibližně 400 připomínek od cestujících, obcí, zaměstnavatelů či škol. Dalších 200 námětů pak dodali též dopravci, příp. vznikly na základě zjištění koordinátora. Některé připomínky byly zapracovány již během roku 2012 do průběžných změn, další pak nyní v prosinci. Celkem bylo možné zapracovat více než 60 % podnětů.
Opravy pozemních komunikací
Letošní rok byl z pohledu veřejné dopravy poznamenán opravami silnic a mostů, s čímž souviselo velké množství objížděk. Pro největší změny byly připraveny objížďkové jízdní řády, přesto docházelo ke zpožděním a v některých případech k zrušení vazeb mezi přípoji. Práce budou pokračovat i v roce příštím, proto nabádáme cestující k větší obezřetnosti, zvláště při občasném cestování. Aktuální informace o výlukách a objížďkách je možné sledovat na www.iidol.cz.
Související články
Novinky v jízdních řádech v Libereckém kraji
Cestující ocenili Jaroslava Havlíčka a Vendulu Bártíkovou
Diskutujte s námi
Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
Krátké zprávy z regionu Jablonecka
Výkonná rada ODS v Liberci zrušila členství dvěma členům
Výkonná rada ODS v pátek 12. dubna 2024 v návaznosti na závažné pochybnosti a podezření z korupčního jednání v Liberci rozhodla přijatým usnesením o ukončení členství Petru Židkovi a Petru Syrovátkovi. „Petr Židek byl vyzván, aby z věci vyvodil patřičné důsledky, a rezignoval na své funkce, nicméně výzvu odmítl. Ve stejné věci byl Petr Syrovátko vyzván k pozastavení členství. Oba pánové výzev neakceptovali, proto Výkonná rada ODS využila těchto mimořádných nástrojů. Výkonná rada zároveň rozhodla o zrušení Místního sdružení Liberec, čímž došlo k jeho zániku," uvedl tiskový mluvčí ODS Jakub Skyva.
Bobři se vracejí i do českých Krkonoš
Dobré zprávy jsou někdy doprovázeny i jinými, méně radostnými. První doklad (alespoň nám známý) o tom, že se do Krkonoš po několika staletích vrátil největší evropský hlodavec bobr, byl totiž získán v důsledku jeho usmrcení automobilem. Hlodavec byl nalezen na kraji hlavní silnice č. 14 - přímo naproti jezu na Jizeře v Horní Sytové (součást obce Víchová nad Jizerou). Více podrobností
Nejnovější články
Hudební lahůdku chystají v jabloneckém muzeu
Program Kulturního centra Vratislavice 101010 v dubnu
VIDEO: Zbourali most u Čtveřína
V Libereckém kraji se loni vytřídilo 1581 tun elektrozařízení
Oficiál Tříška i loupežník Karaba. Za pohádkou do Lužických hor
Nejčtenější články
15.04.: Hasiči zasahují u požáru paneláku v Železném Brodě
14.04.: Obrazem: Vedoucí FC Pěnčín přehrál pátou Chrastavu
14.04.: Obrazem: V divizním derby zvítězily Velké Hamry
Události dle data
Stalo se | Připravuje se
Infomail
https://www.instagram.com/nasejablonecko
Odkazy
© 2010-19 Naše Jablonecko, s.r.o. | redakce@nasejablonecko.cz | web by VisionWorks | RSS
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování veškerého obsahu (články, fotografie) je bez souhlasu vydavatele zakázáno.